Timoteus

Konservoinnissa Buick Roadmaster 4d HT, vm.1958

  • Tämänhetkinen työkohde ympyröitynä takarenkaan etupuolella
    Tämänhetkinen työkohde ympyröitynä takarenkaan etupuolella
  • rankasti aloitettuna ja vaiheessa
    rankasti aloitettuna ja vaiheessa
  • yhden illan naputtelun ja hitsailun  edenneenä
    yhden illan naputtelun ja hitsailun edenneenä

Avaanpas vapaavuoroni kulttuurin vaalimisella, tässä tapauksessa eteläpohjanmaalta "amerikkalaisen unelman tyyssijalta" kotoisin olevana ja kädentaitojen ihailijana ja vaalijana kunnostautuneena nikkaroijana, ensimmäisenä tuon teille esittelyyn tuoreimman työn ja harrastamisen yhdistävän projektini.

Työtä tässä on se, että minulle maksetaan siitä, harrastamista se on siksi, että varallisuuteni salliessa olisin valmis vaikka itse maksamaan työn "kilpailutustilanteessa".

 

Konservoinnin ja entisöinnin eronahan on se, että konservoinnissa mahdollisimman paljon alkuperäistä, myös patinaa säästetään.

Tässä projektissa on kyse konservoinnista. Esimerkiksi kauttaaltaan pintaruosteinen lattia puhdistetaan ja syöpyminen pysäytetään erilaisilla tekniikoilla, kuten hiekkapuhaltamalla ja hapottamalla ja vain ns. "näkkäriksi ja pitsiksi" syöpynyt osa uusitaan.

Buickiin on tarkoitus uusia ns. helmapellit, valitettavasti yli 50 vuoden aktiivinen käyttö on korroosion muodossa syövyttänyt jo tolpatkin osittain huonoon kuntoon, joten niitäkin pitää uusia.

Ajattelin päivitellä tähän blogiin homman etenemistä, joten jos kiinnostuit niin palaile aiheeseen, nimittäin ihan mielelläni keskustelen aiheesta ja muista että tyhmiä kysymyksiähän ei sitten ole, minä sen sijaan voin vastata tyhmiä. ;)

 

PS: TV:ssähän näkee näitä "tuunaus" ohjelmia, jossa nopeiden klikkien ryydittämänä ryhmä miehiä ja naisia "varastaa" auton ja rakentaa viikossa läpimädän koslan täysin uudeksi, antaa aika viitteellisen kuvan todellisuudesta, koska rakentamiseen liittyvää pohjatyötä -mm. materiaalihankintoja, sisustuksia yms" on tehty vähintään kuukausia etukäteen ja tuntimäärä on minimissäänkin satoja tunteja. Joten älkää ihmetelkö jos blogi ei viikkoon päivitykään.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

joni heiskanen

''PS: TV:ssähän näkee näitä "tuunaus" ohjelmia, jossa nopeiden klikkien ryydittämänä ryhmä miehiä ja naisia "varastaa" auton ja rakentaa viikossa läpimädän koslan täysin uudeksi, antaa aika viitteellisen kuvan todellisuudesta, koska rakentamiseen liittyvää pohjatyötä -mm. materiaalihankintoja, sisustuksia yms" on tehty vähintään kuukausia etukäteen ja tuntimäärä on minimissäänkin satoja tunteja. Joten älkää ihmetelkö jos blogi ei viikkoon päivitykään.''

Totta! jos viittaat esim. Discoveryn overhaulin ohjelmaan, jonka vetäjänä toimii Chip Foose.

Kaverit rakentaa kyllä todella laadukkaita autoja ohjelmassa. Aivan eri tasolla kuin joku Pimp My Ride esimerkiksi.

Mutta, kuten sanoit. Todellisuus on kaukana siitä minkä kuvan tv:n välityksellä saa.
Tosin, useinhan he ilmoittavat ohjelmassa, kuinka monta ''miestuntia'' ovat yhteensä käyttäneet autoon tuon viikon aikaa.
Ja yleensä noita autoja on rakentamassa noin 20 ihmistä. Joten, kun tuon työmäärän jakaa pelkästään yhdelle ihmiselle, niin päästään lähemmäksi totuutta. Ja se totuus ei tosiaankaan ole viikko. vaan usein vuosi tai pari.. Ja vielä tuo pohjatyö johon viittasit, jota ei tosiaan tehdä lennosta samaan aikaan tuon rakentelun kanssa.
Mutta tsemppiä projektiin. Itsekin tykkään autojen kanssa touhuta.

Käyttäjän mattihytola kuva
Matti Hytölä

Laitappa kuule työvaiheista vähän monilukuisempaa kuvasarjaa ja selostusta. Siitähän saattaisi vaikka oppia jotain. Omia harrastevälineitäni ovat 1959 Pontiac jonka ostin -87 ja 1928 H-D jonka isoisä osti -47. Sanoisin että peltihommissa en ole mikään mestari, lopullinen muoto syntyy yleensä hiomalaikalla...