*

Timoteus

Aikuiset ihmiset leikkimässä autoilla

  • toista tuhatta sentin mittaista nastaa antamassa pituja
    toista tuhatta sentin mittaista nastaa antamassa pituja
  • pientä remonttiakin aina joskus, kuvassa "kevennetään" rämisevää sisälokkaria
    pientä remonttiakin aina joskus, kuvassa "kevennetään" rämisevää sisälokkaria

Ajoharjoittelu on jalo harrastus,  kun kylillä ja pikatien rampeissa katselee väärän tilannenopeuden ja niskahartialukon  seurauksena  rotvallien yli  piirrettyjä puskemisjälkiä, tulee aina ensimmäisenä mieleen, että onneksi ei näy jalankulkijan jättämiä veriroiskeita.

 

https://

 

Nyt kaikki ukot ja akat jäälle pyörimään  rinkiä ja kosla auttavasti haltuun,  se on oikeasti hauskaa, kun voi turvallisesti pöljäillä ja katsoa mitä tapahtuu, mitä se oma auto tekee missäkin tilanteessa ja ottaa opikseen,

ajonhallintalaitteiden antamaa lisäturvaa ei kannata ulosmitata kädettömyydellä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Tuli tuosta videosta mieleen Valpperin peltoautokisat. En tiedä järjestetäänkö siellä tai muualla vastaavia enää. Edellisen autoni myin peltoautoksi ja uuden (käytetyn) hain Valpperista ja sen takia tuo Kuukuna löytyi googlella. Kannattaa myös vilkaista filmisarjaa Maalaisromantiikkaa ja perinteitä.

T Piepponen

Siellä vaan sladissa kurvailtiin niin! Onhan se hauskaa ja opettavaista parhaimmillaan. Linjatkin näytti olevan kuosissa.

Naapurinärkästelijää ei näy missään. Ei ole jäpättämässä jään reunalla. Missä vika? Vai onko sittenkin niin, että Suomessa on suhteellisen korkea "vapausaste"?

Juuri tultiin jäältä moottoripotkukelkoilla pärtsäämästä. Meillä on nyt jo kolmen jannun & uniikin kelkan jengi - neljäs vielä tulossa. Eli vastaavaa toimintaa, mutta erilaiset koneet. Vielä pitää kylmille ilmoille tuunata imuilman lämmitys, ettei hyydä kaasareita. Nelitahtiversio on kyllä miellyttävän hiljainen.

Ps. Et satu tietämään sellaista 10"-12" tynnyrimäistä piikkikumia olevan jossain laitteessa? Tarviis sellaisen ummenkulkijaan. Siis vähintään 300-400 leveä rengas. Sliksiinkin tietysti saa surrattua joko piikit tai haittalatat itsekin, mutta jos joku tietäisi sellaista kumityyppiä jo olevan niin nopeuttaisi hommaa.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

tuossa kun oli pari vesitalvea niin sietokynnys lienee noussut,
koitetaan kumminkin naapurisovun nimissä pitää pakoputket kunnossa.

Voi kuules, meillä on sitten sama dilemma, ummenajokas hautunut mielessä, 6,5 kaakkinen mootori kera keskipakokytkimen ja kierrokset puolittavan alennusvaihteen olisi lähtöaihiona, enää loput, vanhasta kompurasta saisi ison remmipyörän jos hihnavetoa ajattelee, vaan luistaako lumessa moinen?

kävi sekin mielessä, että jos auton piikkipyöriä useampi rinnan? keskellä viistoistatuumanen tai pari ja reunoille pienempiä, yksinkertainen se ei olisi mm. moniosaisen akselin takia ja tulee aika hiton painavakin sellaisesta kyhäelmästä ainakin pickupin lavalle paiskottavaksi.

T Piepponen

Meinasin lähestyä asiaa suoralla variaattorivedolla, eli ilman remmejä.

Ilman testaamista ei voi olla varma riittääkö 50cc skoden motissa vääntö? Jos ei riitä niin 125cc. Moni on epäillyt 50cc tehoa ummenkulkijaan, mutta en usko jääräpäänä ennenkuin näen. Remmillä tietysti saisi pienestä koneestakin vääntöjä kehiin.

Ajattelin, että halvimmaksi saattaa tulla tehdä ensimmäinen rengas itse - laittaa vaikka kolme, neljä 12" kumia vierekkäin ja jos lisää haluaa leveyttä, niin väliholkeilla erottaa renkaat toisistaan. Akseliksi jokin putkiakseli?
Kumin pintaan 10-15mm. kumista läpipultaten haittalatat horisontaalisesti kehälle jaettuna. Pultit jos ottaa kovemmasta tavarasta ja käyttää lukkomuttereita, niin nehän toimisivat vähän kuin nastoina myös.
Kojehan pitäisi saada nousemaan lumen pinnalle. Siihen voisi ehkä kaavailla jotain minisuksen oloisia nostosuksia sivuille.
Toisaalta mitä isompi renkaan halkaisija niin sen iisimmin se nousisi pinnalle, eli ei se vanha puutynnyrikään mikään huono idea ole.
Sitten vaan pitkä taittuva ohjausaisa, jotta kojeen voi kuljettaa henkilöauton takapaksissa.

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola Vastaus kommenttiin #7

Ehkä tosta hirvestä voi oppia, että pyöriinkin tarvitaan hangen paksuiset nastat? Lumialuksen maha plaanaa ja mutamat harvat piikit kampeavat vauhtia maan kamarasta?

Käyttäjän TeppoNygren1 kuva
Teppo Nygren Vastaus kommenttiin #7

Olisikohan tuon tavaisessa mitään ideaa. Ei olisi kait kovin vaikea valmistaa, tai ei ainakaan ylitsepääsemättömän vaikeaa. Näyttäisi aika käytännölliseltä. https://www.youtube.com/watch?v=rEn_IDUKs6c

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Ummenkulkija on jo keksitty. Muutamaa biomiimistä steppiä vajaa tuotantovalmis.

https://www.riemurasia.net/video/Hirvi-juoksee-lum...

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Hirvittävää vauhtia lykki menemään, ei voi kuin haavi auki mässyttäen ihailla, kyllä luonto, luonto se vaan osaa.

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Tuohon suuntaan on jo biomiimisiä hankkeita:

https://www.youtube.com/watch?v=-YhHQpzZZoI

Tuotannolliseen ummenkulkijaan a la hirvi voi olla vielä matkaa kuitenkin, koska bisnes pienillä volyymeilla. Niinpä näemme ensin prototyyppejä ja ehkä armeijan laitteita, pelastuskalustoa etc. Syvässä lumessa kulkemisen konseptina pitkät tikkumaiset raajat vaikuttavat aika hyviltä kuitenkin!

T Piepponen

Hirven, tai minkä tahansa metsän elikon anatomisen tehokkuuden kopioimisen suhteen pitää kyllä nostaa kädet ylös täysin rehdisti.

Miksiköhän eivät ole laittaneet noille mekaanisille poroille pieniä lumikenkiä?

----

Eikö olisi hienoa järjestää erilaisia tapahtumia? Vaikka vitosella saisi harjoitella auton hallintaa jäällä ja buffetista maggaraa sekä virvokkeita.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Googlaa peltoautokisa. Noustessa (Nousiaislaisten oma versio kotikuntansa nimestä) näköjään niitä edelleen järjestetään, vaikka tämä vuosi on vielä avoinna. Porvoossa ja Huittisissa näkyy ainakin olleen jotain toimintaa.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Olisi, vaan järjestetty ajotapahtuma jäällä, uhhuh,
lupahelvetti olisi tälle talvelle pitänyt aloittaa toissa vuonna, paitsi ettei lupaa heru kun joku kieltäytyy allekirjoittamasta ja jos vahingossa heruisikin,
rata pitää aurata umpeen joka tapahtuman jälkeen vaikka toiminta olisi jatkuvaa.

porissa menetettiin tietääkseni ainoan virallisen jääradan ympäristölupa jo 20 vuotta sitten kun natura hankkeen myötä alueella hoksattiin pesivän vesilintuja.

Käyttäjän TeppoNygren1 kuva
Teppo Nygren

Tuli itsellenikin mieleen että jäälle kyllä pitäisi mennä kokeilemaan kuinka helposti nelivedon saa hallintaan jos se lähtee lapasesta. Etuvetoisilla ja takavetoisilla sitä on joskus kokeiltu, mutta tämän hetkinen talviauto on neliveto, niin sen käyttäytyminen pitää selvittää. Varsinkin kun ajelen nyt tämän talven mutarenkailla.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Neliveto on itsellekin perstuntuman musta aukko,
pari viikkoa sitten olisin saanut kokeilla nelivetoaudia, en vain älynnyt käyttää tilaisuutta hyväkseni kun tohelsin tohkeissani oman autoni kanssa, hetken kuluttua olikin jo myöhäistä, audi oli valjastettu ja ohjastettu matkalle töihin.

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset